21 januari 2010

Spårändringar

När jag ska åka tåg någonstans så börjar jag ALLTID resan med att kolla vilket spår tåget går ifrån och vilken tid! ALLTID!! Hur sen jag än är så kollar jag det när jag kommer ner till stationen. Kan det vara för att jag jobbar med tåg, jag vet ju att det kan ändras, men jag tror inte det, jag har alltid gjort så. Känns som en självklarthet?!

Idag på jobbet så ringde en stationsvärd och sa att jag skulle ropa ut en spårändring en extra gång, för att alla resenärerna inte hade förstått vilket spår det var. En notering är då att spårändringen hade gjorts en kvart innan tåget ens anlände, och dessutom hade tåget uppehåll i ca 7-8 minuter på stationen. (Så spårändringen gjordes alltså ca 25 minuter innan avgång)
Jag ropade spårändringen 10 minuter innan avgång och jag ropade "observera spårändringen" när jag ropade in dom på stationen, och trots det, så hade alla inte fattat att det var en spårändring. Är inte det väldigt konstigt?

Bara en liten fundering

1 kommentar:

mvanvreten sa...

Folk lyssnar väldigt dåligt. Förr ropade vi (info alltså) alltid innan ett Upptåg (pendel mellan Gävle och Uppsala) kom in på en station. Det har vi fått sluta med nu, för det blev så att folk slutade lyssna på alla dessa utrop. Nu ska vi alltså bara ropa om det blir någon avvikelse, typ försening eller spårändring. Annars lyssnar inte folk. Men då får man nästan skylla sig själv!